Monday, February 16, 2009

...Hembusan Nafas TerAkhir...

Aku selalu tertanya-tanya
dimana aku akan rebah
mungkinkah di depan Kaabah
sedang melaung-laungkan kebesaran MU
sambil mengakui kekerdilanku
betapa waktuku menjadi kelabu.

Aku selalu tertanya-tanya
dimana aku akan gugur
mungkin dalam mengatur langkah ke ruang Raudah
mencari lingkaran ketenangan penghuluku
menginsafi keterlajuran bermula dari kepala
menyusuri sekeping hati,
kaki-kaki yang melangkah menendang pahala.

Aku selalu tertanya-tanya
dimana akhirku
mungkinkah sedang bersandiwara
tuah membunuh jebat penderhaka
atau jebat mencabar sultan yang tidak berwibawa
apakah mungkin bercumbu dengan waktu
sehingga menjadi bisu.

Aku terus tertanya-tanya
kerna aku tidak tahu jawapannya
di kanan adalah Syurga di kiri adalah neraka
dalam waktu yang masih terjaga akan terus tertanya-tanya
ada masa, ada ketika aku menjadi gementar
sesaat di neraka bagaimana siksanya
terhumban selama-lamanya tiada warna lukisannya
sejenak di Syurga sungguh indah penghuni Syurga
tidak penhujung nikmatnya.

Aku terus bertanya-tanya
kerna aku tidak tahu jawapannya
aku terus berdoa berdiri sebagai lelaki yang
setiatidak berbelah cintanya
Tuhan adalah segala-galanya
dalam kekerdilanku aku menyerah
Tuhan lebih mengetahui dimana letak ruangku
sesungguhnya aku memohon lihat wajah Nabiku.


*Karya : Mibarzo

No comments: